Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

انواع رله ها

در تاسیسات الکتریکی مانند شبکه انتقال انرژی ء مولدها وترانس ها وتجهیزات واسباب و ادوات دیگر برقی در اثر نقصان عایق بندی ویا ضعف استقامت الکتریکی ء دینامیکی و الکتریکی در مقابل فشارهای ضربه ای پیش بینی نشده و همچنین در اثر ازدیاد بیش از حد مجاز درجه حرارت ء خطاهایی پدید می آید که اغلب موجب قطع انرژی می گردد.

ادامه مطلب ...

تفاوت دژنگتور و ریکلوزر

دیژنگتورنوعی کلید قدرت است که برای نگهداری و قطع عبور جریان مدار در شرایط نرمال یا اتصالی بکار می‌رود. به عبارت ساده تر این کلید توانایی قطع و وصل انواع بارها را دارد مضاف بر اینکه می‌تونه جریان اتصال کوتاه را قطع کنه.اما ریکلوزر نوعی کلید قدرت است که دارای عملکردی شبیه به دیژنگتور است با این تفاوت که در حین رخ دادن اتصال کوتاه در شبکه توانایی چندین مرتبه (معمولاً 3 مرتبه) قطع و وصل را دارد.
بدین معنی که در صورت ایجاد خطا در شبکه این کلید شبکه را به مدت تقریباً یک ثانیه قطع کرده و مجدد وصل می‌کند اگر همچنان خطا وجود داشت مجدد قطع می‌کند واین عمل را چندین مرتبه انجام می دهد و اگر در هر وصل خطا بر طرف شده بود که وصل باقی می‌ماند در غیر اینصورت مجدد قطع می شود و زمانیکه تعداد قطع و وصل به اندازه تعریف شده رسید قطع می ماند.


اما دلیل این قطع و وصل‌های مکرر چیست؟
معمولاً (در اکثر موارد) خطا در شبکه ها موقتی است و پس از یک قطع و وصل برطرف می‌شود. مثلاً اگر خطای بوجود آمده در اثر وجود شخصی در بین دو فاز شبکه باشد پس مدتی اندک این آدم خشک می‌شه و می افته پایین و خطا برطرف می شه. پس هیچ لزومی ندارد به خاطر چنین مسئله‌ای که خود به خود بر طرف می‌شود شبکه کلاً قطع شود

ادامه مطلب ...

اصول تعمیر و نگهداری از نیروگاه ها

تعمیرات اساسی در صنعت برق کشور به ویژه در نیروگاهها از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر در صنعت برق بحث چگونگی از بین بردن ضایعات در تولید و یا بهره‌گیری مجدد از آنها نیز مطرح است. در مقاله زیر که به وسیله مهندس معصومه لاجوردی کارشناس شرکت مهندسین دانشمند اصفهان به رشته تحریر درآمده است راهکارهای حذف ضایعات در تولید، موضوع نگهداری و تعمیرات و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ادامه مطلب ...

نکاتی از تعیین مسیر خطوط هوایی

خطوط هوایی توزیع که انرژی برق را از محل مبدا به محل مصرف انتقال می دهند ، باید از مسیر مناسبی عبور کنند . در واقع ، برای اتصال دو نقطه مسیرهای مختلفی وجود دارد و باید مسیری انتخاب نمود تا نکات زیر تا حد امکان در آن رعایت شده باشد

ادامه مطلب ...

پمپ ها در هیدرولیک

با توجه به نفوذ روز افزون سیستم های هیدرولیکی در صنایع مختلف وجود پمپ هایی با توان و فشار های مختلف بیش از پیش مورد نیاز است . پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک انرژی مکانیکی را که توسط موتورهای الکتریکی، احتراق داخلی و ... تامین می گردد به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند. در واقع پمپ در یک سیکل هیدرولیکی یا نیوماتیکی انرژی سیال را افزایش می دهد تا در مکان مورد نیاز این انرژی افزوده به کار مطلوب تبدیل گردد. ادامه مطلب ...

مقایسه کلی UPS ها

بنا به نتایج و بررسی ها و نظرات اهل فن دراین زمینه در حال حاضر شرکتهای معتبر داخلی اقدام به ساخت وتولید انواع مرغوبی نموده اند که قطعا هر یک از آنها با توحه به فاکتورهای کیفیت کاری و استحکام قیمت زیبایی ظاهری و مواردی دیگر مثل نوع نرم افزار کنترل و مدیریت USP و سایر شرایط می توانند مسیر و جهت انتخاب شما را در امر خرید USP تعیین نمایند.

ادامه مطلب ...

رله ضربه ای و زمانی

رله ضربه ای :

رله ضربه‌ای تشکیل شده است از یک بوبین با هسته آهنی که یک اهرم در بالای آن قرار دارد. وقتی ولتاژ به بوبین وصل می‌شود، اهرم به طرف هسته کشیده می‌شود. در انتهای اهرم یک زائده پلاستیکی وجود دارد. در مقابل این زائده یک چرخ دنده به اندازه 8/1 دور دوران می‌کند. در زیر این چرخ دنده کنتاکتی وجود دارد که با چرخش چرخ دنده قطع و وصل می‌شود. طریقه قطع و وصل به این ترتیب است که روی محور چرخ دنده یک مکعب وجود دارد که هنگام دوران ، در یک مرحله سطح صاف مکعب و در مرحله بعد راس مشترک بین دو سطح جانبی مکعب روی کنتاکت قرار می‌گیرد و به این ترتیب مدار را قطع و وصل می‌کند.

ادامه مطلب ...

ساختمان کابلها

هر نوع هادی که جریان برق را از خود عبور داده و توسط موادی از محیط اطراف خود عایق شده باشد را کابل مینامند.

ادامه مطلب ...

استفاده از تابلوهای نوع Z

مقدمه:


تقریباً در تمامی کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی، ماشین‌آلاتی وجود دارند که توسط آنها می‌توان انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی نموده و طی یک‌سری حرکات مکانیکی کار خاصی را به انجام رسانید. مثلاً توسط ماشین‌ تراشکاری ، می‌توان روی یک قطعه را تراشیده و یا توسط جرثقیل برقی و یا تسمه نقاله، جسمی را از محلی به محل دیگر انتقال داده و یا اینکه و یا اینکه توسط پمپ آب را از محلی به محل دیگر انتقال داد که قلب دستگاههای ذکر شده و بسیاری از دستگاههای دیگری که در صنعت وجود دارند، یک یا چند موتور الکتریکی می‌باشد که انرژی الکتریکی را از طریق یک وسیله قطع و وصل با کنترل‌کننده‌ها و محدود کننده‌ها از شبکه گرفته و آن را تبدیل به حرکت مکانیکی کرده و سپس این حرکت به کمک مکانیزم خاص دستگاه مربوطه کار مورد نظر را به انجام می‌رساند. برای اینکه این دستگاهها بنحو مطلوب و مطابق برنامه، کار مورد نظر را انجام دهند.

باید اولاًُ بوسیله‌ای ، انرژی الکتریکی را به آنها وصل نموده، ثانیاً این انرژی باید در زمان و یا موقعیت مکانی مشخص به دستگاه رسیده و آن را بکار اندازد و همچنین در زمان و مکان مشخص نیز قطع شود، ثالثاً انرژی الکتریکی رسانده شده به دستگاه نباید از مقدار معینی که برای کار دستگاه لازم است بیشتر و یا کمتر باشد.
شرکت کاله نیز به عنوان یکی از همین کارخانجات صنعتی با بکارگیری از فن روز و دستگاههای مختلف توانسته محصولات خود را به بازار عرضه دارد شرکت کاله در کیلومتر 2 جاده آمل به نور قرار دارد انرژی مورد نیاز خود را از طریق پست 633 کیلووات چمستان تغذیه می‌کند و در صورت لزوم نیز می‌توان از پست 63 کیلووات آمل نیز استفاده نمود و انرژی را توسط خط 20 کیلوولت انتقال و در داخل شرکت نیز توسط پست‌ها به مصرف‌کننده فرستاده می‌شود در اینجا به معرفی پست‌ها و لوازم اندازه‌گیری و حفاظتی نصب شده در پست‌ها می‌پردازیم.

ادامه مطلب ...

موتور هواپیما

چهار نیرو به هواپیمای در حال پرواز وارد می شود : نیروی بالابرنده , از طرف هواست و به علت شکل بال بوجود می آید . نیروی مقاوم از طرف هواست و مانند اصطحکاکی است که در اثر حرکت یک جسم در یک سیال بوجود می آید . نیروی سوم نیروی وزن است و نیروی چهارم نیروی جلوبرنده . نیروی جلو برنده نیرویی است که آن را موتور ایجاد می کند . کار اصلی این نیرو خنثی کردن نیروی مقاوم است ؛ اما وظیفه ی دادن سرعت اولیه به هواپیما , همچنین کمک به نیروی بالا برد برای بالا بردن هواپیما , در مواقع خاص نیز , به عهده ی این نیروست.  ادامه مطلب ...

ساختار خروجی دیجیتال در

ترموکوپل یکی از انواع مولد برق است. ترموکوپل دو فلز غیرهم‌جنس است که از یک طرف به‌هم متصل‌اند. برای تولید برق باید محل اتصال دو فلز را حرارت داد. در این صورت در دو سر دیگر که آزاد هستند برق تولید می‌شود. البته برقی که به این صورت تهیه می‌شود بسیار کم است.به این صورت که وقتی به محل اتصال این دو مفتول حرارت داده شود، اختلاف پتانسیلی در دو سر این مفتول ها بوجود می آید. این اختلاف پتانسیل تابع میزان حرارت اعمال شده است و بنابراین با بررسی میزان ولتاژ خروجی می توان درجه حرارت اعمال شده به ترموکوپل را تشخیص داد. ادامه مطلب ...

تاریخچه سد سازی در ایران باستان

در گذشته و در هر منطقه خاص جغرافیایی بنابر ضرورت یا نیاز ساکنین آن جا نسبت به ایجاد سد،‌بند یا آبگیر اقدام می کرده اند تا نیازهای خود در زمینه آبیاری و آبرسانی را مرتفع سازند. در مناطقی نیز به خاطر پایین بودن سطح آب‌های رودخانه ها یا نیاز جهت تغییر مسیر رود ، سد سازی انجام می گرفته تا بتوانند سطح آب را بالا آورده و برای نیازهای کشاورزی و عمرانی از آن استفاده کنند.

ادامه مطلب ...

مبدل ها

سنجش دقیق ولتاژ، جریان یا دیگر پارامتر های شبکه ی نیرو پیش نیازی برای هر شکلی از کنترل می باشد که از کنترل اتوماتیک حلقه ی بسته تا ثبت داده ها برای اهداف آمارب می تواند متغیر می باشد . اندازه گیری و سنجش این پارامتر ها می تواند به طرق مختلف صورت گیرد که شامل استفاده از ابزار ها ی مستقیم خوان و نیز مبدل های سنجش الکتریکی می باشد.

ادامه مطلب ...

Servo motor

در مباحث قدرتی آنچه که میتواند ممیزی بین مهندسی برق- قدرت و دیگر شاخه ها باشد همان نگاه ویژه این شاخه به سخت افزار های مکانیکیست. آیا تا کنون به چگونگی حرکت رباط ها اندیشیده اید؟ یک رباط چیست؟
در یک تعریف کلی آنچه که توسط دست انسان ساخته شده و توانایی حرکت را داشته باشد می تواند یک رباط باشد. اما هر رباط خود اجزا و قسمتهای پیچیده و یا ساده ای دارد. 
قصد داریم که در این بخش شما را با عملکرد جز کوچکی از پیکره یک رباط بپردازیم.

ادامه مطلب ...

stepper motor

آیا تا کنون به واژه motion (حرکت) فکر کرده اید. امروزه اهمیت جابه جایی در کلیه زمینه ها احساس می شود. حرکت و سرعت تعریف جدیدی را از جهان امروز ارائه می دهد. 

ادامه مطلب ...

استاندارد کابل شبکه

نجمن صنعت ارتباطات از راه دورر(TIA) و انجمن صنعت الکترونیک (EIA) یک سری استاندارد های سیم کشی برای ارتباط های تلفنی و شبکه های کامپیو تری در یک ساختمان تجاری را تعریف کردند. هدف از طرح این استاندارد ها ایجاد یک سری خصو صیات مشترک برای کابل های داده ای - صوتی و ویدئویی در یک ساختمان می باشد تا برای کاربران و مالکان آن کیفیت قابل انعطاف- ارزش و عملکرد در ارتباطا تشان مهیا گردد به گو نه ای که به کارخانجات مجوز می دهند تا تجهیزاتی را که عملکرد متقابل نسبت به یکدیگر دارند تولید کنند.  ادامه مطلب ...

برق زمین گرمایی (ژئو ترمال)

اصطلاح Geothermal Power از حروف یونانی Geo به معنی زمین و therme به معنی حرارت تشکیل شده است. نیروی برق زمین گرمائی از انرژی تولید شده به وسیله حرارت موجود در زمین به وجود می‌آید. پرنس پیرو جنیوری کنتی Prince Piero Ginori conti در تاریخ 4 ژوئیه 1904 در ایتالیا اولین ژنراتور زمین گرمائی را آزمایش کرد. بزرگ‌ترین گروه نیروگاههای زمین گرمائی در جهان در Geysers در کالیفرنیا واقع شده است. نیروی زمین گرمائی تا سال 2007 کمتر از 1 درصد انرژی جهان را تأمین کرده است.

ادامه مطلب ...

تقسیم بندی پستها

پستهای فشار قوی از دو نظر تقسیم بندی می‌شوند:

1- از نظر عایقی

2- از نظر محل نصب

پستهای فشار قوی از نظر نوع عایق سه می‌باشند:
ادامه مطلب ...

موتورهای کاترپیلار

معرفی موتورهای کاترپیلار

دسته بندی موتورهای کاترپیلار

موتورهای کاترپیلار در انواع مختلفی تولید می شوند. موتورهای کاترپیلاری که بمنظور استفاده در تولید نیروی محرک طراحی شده اند از نظر تقسیم بندی در سری قدیمی 300 با حرف D برای سوخت دیزل و G برای سوخت گاز طبیعی مشخص می شدند همانند: D398,D379 که در دستگاههای حفاری دریا و خشکی کاربرد دارند یا G379,G399.

ادامه مطلب ...

موتور وانکل

تاریخچه 

موتور وانکل، نوعی موتور درون سوز یا احتراق داخلی است. این موتور در دهه ی ۱۹۵۰ میلادی به دست یک مهندس آلمانی به نام فلیکس وانکل اختراع شد. در موتور های معمولی ، لازم است که حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکات دورانی تبدیل شود تا بتوان چرخ ها را به حرکت در آورد.اگر پیستون خود حرکت دورانی داشته باشد سیستم ارتباط بین موتور و چرخ ها خیلی ساده می شود. در موتور ونکل یک پیستون مثلثی درونمحفظه ای بیضی شکل می چرخد هنگام چرخش پیستون سوخت و هوا از طریق یکسوپاپ به درون مکش می شوند. در ادامه ی گردش پیستون پس از تراکم این مخلوط جرقه ای الکتریکی احتراق را به وجود می آورد و گازهای سوزان منبسط می شوند و پیستون را با سرعت می چرخانند.

اولین اتومبیلی که به موتور مجهز شد اسپیدر وانکل ان اس یو ( NSU ) بود که علی رغم موتور کوچکش به حداکثر سرعت ۱۵۲ کیلو متر می رسید. موتورهای وانکل اولیهچندین ایراد داشتند: درزبندی پیستون چرخان و محفظه دچار سایش می شد و مقداریاز گازها از یک طرف پیستون به طرف دیگر آن راه می یافتند. به علاوه مصرف سوخت آنها در مقایسه با سایر موتور ها بیش تر بود. گازهای های خروجی نیز آلودگی بیشتری تولید می کردند.

ادامه مطلب ...