Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

روشهای زمین کردن ژنراتور

زمین کردن ژنراتورها توسط یک امپدانس خارجی امری اجتناب ناپذیر است. که در مورد تمام ژنراتورها این امر باید صورت بگیرد.  هدف از این کار نیز کاهش تنش مکانیکی و خسارات ناشی از خطاها و کاهش ولتاژ گذرا که در حین ایجاد خطا در ماشین ایجاد شده می باشد.

ادامه مطلب ...

بی متال و شیوه تنظیم آن

رله حرارتی(بی متال):


دستگاه های الکتریکی را باید در مقابل خطرات وخطا های احتمالی حفاظت کنیم. یکی از راه های حفاظت موتور های الکتریکی استفاده از رله حرارتی و رله مغناطیسی است. رله ی حرارتی موتور را در مقابل اضافه بار(افزایش جریان) حفاظت می کند و رله مغناطیسی در مقابل اتصال کوتاه حفاظت می نماید. این رله بر سر راه کنتاکتور و در مسیر مدار قدرت قرار
می گیرد. هر رله حرارتی دارای سه کنتاکت ورودی و سه کنتاکت خروجی است. که در مدار قدرت بین کنتاکتور و مصرف کننده قرار می گیرد.
برای بدست آوردن رنج تنظیمی بی متال در راه اندازی مستقیم رنج جریان را برابر جریان نامی و بعضی مواقع تا 20 درصد بیشتر از جریان نامی می توان تنظیم نمود و برای راه اندازی ستاره مثلث از فرمول In×0.58 استفاده می شود .

ادامه مطلب ...

چه نیازی به UPS است

 شبکه های برق شهری که برای تغذیه دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند ، همگی AC با شکل موج سینوسی هستند  ولی ولتاژ و فرکانس شبکه های برق مختلف با هم تفاوت دارند.

ادامه مطلب ...

قطعات مختلف ترانسفورماتور

A - تپ چنجر on.Lood.tapchenger

ولتاژ دستگاههای مصرفی معمولا ثابت می باشد برای این منظور باید سعی گردد تا همیشه ولتاژ ثابتی به مصرف کننده برسد. براثر افت ولتاژ در خطوط و غیره باید ثانویه ترانسفورماتور 20/63 کیلو ولت را تنظیم و ثابت نگه داشت که یکی از وظایف مهم اپراتور می باشد. برای تعیی ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور در حالت بارداری معمولا با تغییر دادن تعداد دور سیم پیچی اولیه این عمل توسط تاپ چنجر با رگولاتور ولتاژ انجام می گیرد. عمل تاپ چنجر افزایش و یا کاهش مقدار دور سیم پیچ ترانسفورماتور می باشد. تاپ چنجر مورد نظر دستگاه، الکترومکانیکی می باشد که بدون قطع ترانسفورماتور در حالت بارداری می توان ولتاژ خروجی آن را معمولا تا 20 درصد افزایش یا کاهش داد. خرابی اکثر ترانسفورماتورها نیز از این قسمت ناشی می گردد. به همین دلیل کنتاکتهای تاپ چنجر Diverter switch در تانک روغن جداگانه ای که در داخل ترانس جاسازی شده است قرار داده می شود به طوری که روغن فاسد شده داخل آن به راحتی قابل تعویض باشد. تاپ چنجر حساس ترین و مهمترین قسمت ترانس می باشد و بایستی در حفاظت و نگهداری آن دقت کافی انجام گیرد.

ادامه مطلب ...

کنترل فاز

1)      تشخیص قطع یک یا دو فاز

2)      تشخیص جابجایی فازها

3)      قطع مدار در صورت متقارن نبودن ولتاژ سه فاز

4)      اعلام کاهش ولتاژ ( با نشانگر >U )

5)      اعلام افزایش ولتاژ‌ ( با نشانگر

6)      قطع مدار در صورت وجود شوک های ناشی از قطع و وصل متوالی برق

ادامه مطلب ...

عیب یابی و تعمیر ماشین های الکتریکی

قبل از پرداختن به مسئله عیب یابی و تعمیر ماشین های الکتریکی، مسئله اساسی و مقدماتی انتخاب مصالح و لوازم الکتریکی مناسب با شرایط مختلف کارمطرح می شود. چه بسا پیدایش بسیاری از عیوب و نواقص و همچنین وارد آمدن خسارت های گوناگون می تواند نتیجه عدم رعایت مسئله فوق ، یعنی تطابق مصالح و لوازم به کار برده شده با شرایط ویژه محیط کار باشد.

ادامه مطلب ...

اصول کار درایو(کنترل کننده های دور موتور)

مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتور هم در بهبود بهره وری تولید و هم در صرفه جوئی مصرف انرژی در کاربردهائی نظیر فنها ، پمپها، کمپروسورها و دیگر محرکه های کارخانجات ، در سالهای اخیر کاملا مستند سازی شده است. کنترل کننده های دور موتور قادرند مشخصه های بار را به مشخصه های موتور تطبیق دهند. این اسباب توان راکتیو ناچیزی از شبکه میکشند و لذا نیازی به تابلوهای اصلاح ضریب بار ندارند. در زیر به مزایای استفاده از کنترل دور موتور اشاره میشود: ادامه مطلب ...

تست ترانسفورماتورهای قدرت

در این قسمت بیشتر به تستهایی می پردازیم که در سایت ، پس از نصب ترانس و در مرحله پیش راه اندازی صورت می گیرند.

ادامه مطلب ...

آشنایی با تعاریف و تجهیزات مورد استفاده در برق قدرت

REF 
            این رله مشابه رله دیفرانسیل می باشد و برای اتصالیهای فاز با زمین در داخل ترانس به کار می رود و به طور جداگانه در دو طرف ترانس نصب می شود.

SF6  

          کلیدی که در آن برای خاموش کردن جرقه ناشی از قطع و وصل از گاز خاموش کننده ای استفاده می شود که آن گاز SF6نامیده می شود.

ادامه مطلب ...

کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف

بمنظور حفاظت تأسیسات روشنائی، برق صنعتی، سیم و کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز، کلید- فیوز و کلیدهای اتوماتیک استفاده میگردد. لیکن به لحاظ اینکه اولا فیوزها همیشه نمی توانند عمل حفاظت موضعی و سلکتیو را در انواع مختلف شبکه ها بطور کامل و بدون خطا انجام دهند و در ثانی بعلت اینکه در شبکه سه فاز در موقع ازدیاد جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان لازم و ضروری است لذا نمی توان همیشه از فیوز و کلید- فیوز استفاده کرد. در ضمن در بعضی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارمهای لازم ایجاد گردد. همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی ژنراتور اضطراری یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد. در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد. ادامه مطلب ...