با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید
X
تبلیغات
نماشا
رایتل

Electrician

قطعات مختلف ترانسفورماتور

A - تپ چنجر on.Lood.tapchenger

ولتاژ دستگاههای مصرفی معمولا ثابت می باشد برای این منظور باید سعی گردد تا همیشه ولتاژ ثابتی به مصرف کننده برسد. براثر افت ولتاژ در خطوط و غیره باید ثانویه ترانسفورماتور 20/63 کیلو ولت را تنظیم و ثابت نگه داشت که یکی از وظایف مهم اپراتور می باشد. برای تعیی ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور در حالت بارداری معمولا با تغییر دادن تعداد دور سیم پیچی اولیه این عمل توسط تاپ چنجر با رگولاتور ولتاژ انجام می گیرد. عمل تاپ چنجر افزایش و یا کاهش مقدار دور سیم پیچ ترانسفورماتور می باشد. تاپ چنجر مورد نظر دستگاه، الکترومکانیکی می باشد که بدون قطع ترانسفورماتور در حالت بارداری می توان ولتاژ خروجی آن را معمولا تا 20 درصد افزایش یا کاهش داد. خرابی اکثر ترانسفورماتورها نیز از این قسمت ناشی می گردد. به همین دلیل کنتاکتهای تاپ چنجر Diverter switch در تانک روغن جداگانه ای که در داخل ترانس جاسازی شده است قرار داده می شود به طوری که روغن فاسد شده داخل آن به راحتی قابل تعویض باشد. تاپ چنجر حساس ترین و مهمترین قسمت ترانس می باشد و بایستی در حفاظت و نگهداری آن دقت کافی انجام گیرد.

B- رله بوخهلتر:

رله بوخهلتر وسیله ای است که جهت حفاظت دستگاههایی که توسط روغن خنک می گردند به کار می رود از این رله جهت حفاظت ترانسفورماتور روغنی استفاده می گردد عواملی که سبب به کار انداختن این رله می گردند عبارتند از:

تولید جرقه در داخل روغن به دلایل مختلفی مانند اتصال بین حلقه های بوبین، اتصال بدنه، قطع شدن سیم فاز و تاپ چنجر در داخل ترانس و غیره و یا نشتی شدید روغن از ترانس و یا ازلوله های ارتباطی آن.

این رله بین مخزن ذخیره روغن و تانک اصلی ترانسفورماتور نصب می گردد و دارای دوشناور می باشد. گازهای تولید شده براثر جرقه در داخل رله بوخهلتر جمع شده و سبب می گردد تا شناور رله بوخهلتر عمل کند و در این حالت فرمان آلارم صادر می گردد. اپراتور متوجه عیب می گردد که بهتر است ترانسفورماتور بی برق و موضوع بررسی گردد. اما اگر اتصالی شدید باشد و گاز حاصل نیز همواره با حرکت شدید روغن جابجا می گردد تا شناور دوم رله نیز عمل کند در این حالت دیژنکتور طرفین ترانس قطع شده و ترانسفورماتور از مدار خارج خواهد شد دو نشاور رله بوخهلتر در مخزن قرار گرفته که پر از روغن می باشد و پس از عملکرد اتصالی بایستی گاز آنرا توسط شیر تخلیه خارج کرده و از لحاظ قابل اشتعال بودن آزمایش کرد.

C- رله کنترل درجه حرات سیم پیچ:

عملکرد این رله براثر عبور جریان زیاد و نیز گرم شدن بیش از حد روغن در اثر عوامل مختلف می باشد این رله دارای یک عقربه نشان دهنده مدرج و چندین کنتاکتور می باشد که از آنها جهت راه اندازی پنکه ها و آلارم وقطع ترانسفورماتور استفاده می گردد.

D- رله کنترل درجه حرارت روغن:

این رله از نظر مکانیزم عملکرد مانند رله کنترل درجه حرارت سیم پیچ می باشد و دارای دو کنتاکتور می باشد برای آلارم و قطع

E- لوله انفجار یا دریچه اطمینان:

براثر اتصالی شدید و سوختن سیم پیچهای داخل ترانس و به وجود آمدن گاز زیاد امان صدمه به بدنه ترانس وجود دارد به همین روی تانک اصلی ترانسفورماتور لوله انفجار یا دریچه اطمنان نصب می گردد و دهانه آنرا بوسیله ورق بسیار نازک می پوشانند که براثر فشار زیاد. سوراخ شده و گاز روغن از لوله خارج گردیده و از ترکیدن تانک اصلی و اشتعال روغن ترانسفورماتور جلوگیری به عمل می آید.

F- تانک اصلی ترانسفورماتور:

سیم پیچها و هسته ترانس در داخل تانک اصلی قرار دارند و تانک از روغن پر شده است.

C- تانک ذخیره روغن:

این تانک معمولا به صورت استوانه می باشد و در قسمت بالای تانک اصلی نصب می گردد و شامل دو قسمت می باشد یک قسمت ذخیره روغن برای تانک اصلی بوده و قسمت دیگر آن ذخیره روغن برای تاپ چنجر می باشد قسمتهای مذکور توسط لوله به تانک اصلی و محفظه تاپ چنجر مرتبط می گردد و برروی تانک دو نشان دهنده وجود دارد که به ترتیب نشانگر ذخیره روغن مرتبط به تانک اصلی و محفظه تاپ چنجر می باشد.

H- ظرف سیلی کاژل یا رطوبت گیر Silicagel vessel

حجم روغن ترانسفورماتور در اثر حرارت و یا برودت هوا و تغییرات بار افزایش یا کاهش یافته و با تغییر حجم فضای آزاد موجود در قسمت بالای تانک ذخیره روغن جریان هوا از داخل و یا برعکس از خارج به داخل برقرار می گردد هوایی که از خارج به داخل ترانس وارد می گردد دارای رطوبت بوده و به منظور جذب رطوبت هوا از موادی به نام سیلی کاژل استفاده می شود که در ظرف مخصوصی قرار داشته و روی ترانسفورماتور نصب می گردد که محفظه مذکور بوسیله لوله نازکی به فضای آزاد واقع در قسمت بالای تانک ذخیره روغن مرتبط می گردد سیلی کازل تا زمانی که رطوبت را به خود نگرفته به صورت آبی پررنگ می باشد و پس از جذب رطوبت به حالت صورتی رنگ در می آید که باید تعویض و در صورت امکان رطوبت زدایی گردد.

   I- بوشینگ:

برای خروج سر سیم های ترانسفورماتور از داخل تانک و اتصال آنها به تجهیزات و عایق نموده آنها از بدنه ترانس از بوشینگ استفاده می کنند بوشینگها برحسب ولتاژ و جریانهای مختلف در اندازه های متفاوتی ساخته می شوند و تعداد پله ها و طول آنرا متناسب با ولتاژ مورد نیاز انتاب می کنند و به همین دلیل طول بوشینگهای طرف 63 کیلو ولت بیشتر از طول بوشینگهای طرف 20 کیلو ولت می باشند. و بایستی دقت کافی کرد که در بشقابهای بوشینگها لب پریدگی و ترک خوردگی و سطح ناصاف وجود نداشته باشد چون ولتاژ در قسمت بالای بوشینگها زیاد می باشد مخصوصا در قسمت بالای بوشینگها.

J- جرقه گیر:

جرقه گیر عبارتست از دو میله نوک تیز یا باریک که در فاصله معینی از هم روی بوشینگهای ترانسفورماتور نصب می گردند و فاصله بین دو میل قابل تنظیم می باشد. این جرقه گیرها برای حفاظت ترانسفورماتورها در مقابل ولتاژهای زیاد بوده و از طریق آنها بدون اینکه صدمه ای به بوشینگها و ایزولاسیون ترانس وارد گردد ولتاژ اضافی به زمین تخلیه می گردد.

K- رادیاتور:

رادیاتورها بوسیله شیر و لوله های ارتباطی اصلی بسته شده اند و روغن گرم در اثر گردش در رادیاتور خنک شده و به تانک اصلی بر می گردد.

L پنکه Fan

به منظور خنک کردن بیشتر و سریعتر روغن در اطراف و یا پایین رادیاتورها، پنکه هایی نیز نصب می کنند که اگر روغن زیاد گرم شود. این پنکه ها با بالا رفتن درجه حرارت روغن شروع به کار نموده و باعث سرد شدن روغن در رادیاتور می گردد.

M- چرخ ترانسفورماتور:

هر ترانسفورماتور اصولا دارای چهار چرخ می باشد که روی ریل نصب شده و توسط قفلهای مخصوصی مهار می شوند.

N- شیرها و واشرهای ترانسفورماتور:

شیرها برای ارتباط رادیاتور به تانک اصلی و همچنین نمونه برداری روغن در طبقات پایین وبلا  و وسط ترانسفورماتور و ارتباط تانک ذخیره روغن و نیز تخلیه و تزریق و فیلتره کردن وغیره برروی ترانس قرار داده می شوند.

واشرها نیز معمولا از لاستیک نسوز ضد روغن بوده و جهت آببندی کردن قطعات گوناگون ترانسفورماتور مورد استفاده قرار می گیرند و در موقع مونتاژ نباید آنها را بیش از حد معمول تحت فشار قرار دارد.

O- پیچهای ارت:

ترانسفورماتور دارای یک و یا دو پیچ ارت مخصوص زمین کردن بدنه ترانس می باشد که از این نقاط بدنه ترانسفورماتور به شبکه ارت متصل می گردد.

P- پلاک ترانسفورماتور:

هر ترانسفورماتور دارای یک پلاک می باشد که روی آن مشخصات کامل ترانسفورماتور ثبت می گردد


منبع: http://powercity.blogfa.com