Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

اشکانیان مخترع پیل الکتریکی

تا چند سال پیش همه تصور میکردند که پیل الکتریکی را نخستین بار دانشمند ایتالیایی لوییجی گالوانی در سال 1786 اختراع کرد.گالوانی از قرار دادن دو فلز در آب نمک جریان برق بدست آورد. چقدر مایه تعجب است وقتی میبینیم که بر حسب تصادف ،گالوانی هم برای ساختن پیل همان فلزهایی را استفاده کرد که 1800 سال پیش از وی ایرانیان برای ساختن پیل بکار برده بودند. 

ادامه مطلب ...

ژنراتور ولتاژ بالا

شرکت ABB اخیرا ژنراتوری با ولتاژ بالا ابداع کرده است . این ژنراتور بدون نیاز به ترانسفورماتور افزاینده بطور مستقیم به شبکه قدرت متصل می گردد . ایده جدید بکار گرفته شده در این طرح استفاده از کابل به عنوان سیم پیچ استاتور می باشد

ادامه مطلب ...

ترانسفورماتور 1000 کیلوولت

با روند رو به رشد مصرف انرژی الکتریکی در قرن بیست و یکم ، شرکت برق توکیو (TEPCO) تصمیم به توسعه شبکه انتقال 1000 کیلوولت داشته و لذا در حال حاضر مشغول آزمایش های میدانی تجهیزات 1000 کیلوولت در پست (شین هارونا) می باشد. در این راستا برای تامین تجهیزات مورد نیاز سیستم قدرت 1000 کیلوولت با همکاری شرکت میتسوبیشی الکتریک ( کارخانه آکو ) یک اتو ترانسفورماتور تکفاز نوع shell یا زرهی با تنظیم کننده ولتاژ تحت بار (LVR) طراحی و ساخته شده که در متن حاضر به معرفی مشخصات ، ساختمان، آزمایش ها و چگونگی حمل و نقل آن پرداخته می شود. در حالت سه فاز ظرفیت سیم پیچ های اولیه و ثانویه 3000 مگاولت آمپر و ظرفیت سیم پیچ ثانویه آن دارای ظرفیت 1200 مگاولت آمپر می باشد که برای تامین بار راکتیو مورد نیاز خطوط 1000 کیلوولت در نظر گرفته شده است . برای اینکه در حین اتصال کوتاه با جریان های شدیدی درگیر نباشیم و تجهیزات منصوبه غیر عادی نباشند به جای اینکه همانند ترانسفورماتور 500 کیلوولت سمت ثالثیه را 63 کیلوولت انتخاب کنیم ، از سطح ولتاژ 147 کیلوولت استفاده می کنیم. ادامه مطلب ...

FACTS در سیستم های قدرت

سیستم های انتقال AC انعطاف پذیر که به FACTS معروف می باشند مفهوم و ایده جدیدی است که برای تقویت کنترل پذیری و توسعه ظرفیت انتقال شبکه ها، بکارگیری و استفاده از کنترل کننده ها و ادوات الکترونیک قدرت را توصیه و تشویق می نمایند. در واقع سیستم های FACTS قادر هستند که پارامترها و مشخصه های خطوط انتقال مانند امپدانس سری، امپدانس شانت، زاویه فاز که بعنوان محدودیت اصلی بر سر راه افزایش ظرفیت شبکه عمل می نمایند، کنترل کنند.  ادامه مطلب ...

نویز

چند واقعیت کلیدی در این مبحث: 

ادامه مطلب ...

مجموئه سوالات رشته: فن ورز مفصل بندی کابلهای نوری

مجموعه پرسشهای: 

رشته : فن ورز مفصل بندی کابلهای نوری  

کد استاندارد : 2/1 /55/57-8 

که بسیا مفید است رو براتون گذاشتم امیدوارم استفاده کنید عالیه

ادامه مطلب ...

دانلود رایگان

دانلود رایگان چندین کتاب ارزشمند در زمینه برق و ابزار دقیق از سایت http://abba1.org

که لینک فقط چند تا از اونا رو می زارم و بقیه رو خودتون به سایت مذکور مراجعه کنید

ادامه مطلب ...

انواع مختلف سکسیونر

1-سکسیونر تیغه ای

2-سکسیونر کشویی

3-سکسیونر کشویی

4-سکسیونر دورانی

5-سکسیونر قیچی ای

ادامه مطلب ...

آموزش Pc Anywhere

برنامه PcAnywhere قابلیت ارسال و دریافت فایل و اسناد را دارا می باشد که ما در این آموزش چگونگی ارسال و دریافت فایلها را به شما همکاران گرامی آموزش می دهیم.

ادامه مطلب ...

اجزای ترانسفورماتور

1-- هسته:

هسته ترانسفورماتور از ورق الکتریکی به ضخامت 0.3 میلیمتر که در عرض های مختلف بریده شده تشکیل میشود که در نهایت پس از چیدن دارای سطح مقطع تقریبا دایره ای شکل می گردد. به منظور کاهش تلفات آهن محل اتصال ورق ها به یکدیگر دارای زاویه 45 درجه می باشد و اتصال بصورت فاق و زبانه انجام میگیرد.

ادامه مطلب ...

اندازه گیری ضریب تلفات عایق( TAN δ )

ضریب تلفات عایقی عبارتست از نسبت توان تلف شده در عایق بندی بر حسب وات به حاصلضرب ولتاژ و جریان موثر تولید شده بر حسب ولت-آمپر ( متناسب با توان ظاهری) در ولتاژ سینوسی.

برای این منظور از پل شرینگ (SCHERING) یا پل ترانسفورماتوری استفاده می کنند ، این پل جهت اندازه گیری ظرفیت و ضریب تلفات عایقی است و یک پل با جریان متناوب است . ( پل شرینگ توسط  آقای شرینگ استاد دانشگاه هانوفر آلمان ابداع گردیده است ، که امروزه با تکمیل آن مورد استفاده فراوان قرار می گیرد ) .

ادامه مطلب ...

مجموعه مفیدی از کتاب های تخصصی مهندسی برق

سلام دوستان عزیز اینم یه مجموعه کامل از کتابها, حل المسائل و کتابهای تخصی برق که کاملا رایگاه هستند البته این کتابها را انجمن برق دانشگاه صنعتی کرمانشاه آپلود کرده که جای تشکر داره امیدوارم که مفید واقع بشه و جا داره دوباره بگم دانلود کتابها کاملا رایگانه پیروز و پاینده باشید. ادامه مطلب ...

تعمیرات خطوط به روش خط گرم و بررسی زیانهای ناشی از خاموشی بر مصر

چکیده :

یکی از بزرگترین مشکلات شبکه های توزیع و انتقال ایجاد خاموشی  ( اعم از خواسته یا ناخواسته ) در شبکه چه به صورت اتوماتیک می باشد .

ضربه به پیکره دولت و اقتصاد ملی ، نارضایتی مشترکان صنعتی ، خانگی و کشاورزی از اعمال خاموشی در شبکه و آسیب تجهیزات فشار قوی درهنگام قطع و وصل مجدد از جمله پی آمد های خاموشی است .

امروزه مهمترین هدف شرکتهای تولید برق تامین انرژی الکتریکی مصرف کنندگان با هزینه و سطح قابلیت اطمینان بهینه می باشد.

بنابراین وقفه در تولید صرفنظر از عامل ایجاد آن موجب کاهش سطح اطمینان سیستم می گردد .به جرات وبا اطمینان می توان گفت تعمیرات به صورت گرم مناسبترین راه جهت کاهش خاموشی های شبکه و بالا بردن اطمینان و پایداری خط است .در این مقاله با توجه به زیانهای ناشی از خاموشی بر مصرف کنندگان ، روش بهینه کردن سیستم با بهره جستن از تکنولوژی(HOTLINE)  مورد بررسی قرار گرفت .

ادامه مطلب ...

مقدمه واصول کار رله ها:

مقدمه واصول کار رله ها :

 در تاسیسات الکتریکی مانند شبکه انتقال انرژی ء مولدها وترانس ها وتجهیزات واسباب و ادوات دیگر برقی در اثر نقصان  عایق بندی  ویا ضعف استقامت  الکتریکی ء دینامیکی و الکتریکی در مقابل فشارهای ضربه ای پیش بینی  نشده و همچنین در اثر ازدیاد بیش از حد مجاز درجه حرارت ء خطاهایی پدید می آید که اغلب موجب قطع انرژی می گردد.

ادامه مطلب ...

کابل های حرارتی تثبیت دما

چه هنگام Heat Trace مورد نیاز است؟ 
سیستم هایی که دمای محیط بر آنها تاثیر گذار باشد, دو عامل تعیین کننده در عملکرد گرمایی خود دارند که عبارتند از : 
1. دمای فرآیند (Process Temperature) 
2. دمای محیط (Ambient Temperature) 
زمانی که دمای مورد نیاز فرآیند از دمای محیط بیشتر گردد, با در نظر گرفتن اینکه دمای محیط متغییر بوده و دمای فرآیند ثابت است, سیستم Heat Trace مورد استفاده قرار می گیرد تا کمبود دمای محیط را جبران کند. ادامه مطلب ...

سرکابل ها

دسته بندی سر کابل ها به شرح زیر است:

1-  سرکابل های حرارتی Heat shrink

2- سرکابل های سرد Cold Shrink

3- سرکابل های فشاری Slip on

4- سرکابل های Plug-in

ادامه مطلب ...