Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

نویز

چند واقعیت کلیدی در این مبحث: 

انرژی تحویلی به مشتریان با یک جریان متناوب 50 سیکل بر ثانیه فراهم می شود. استفاده از توان الکتریکی به صورت عادی توسط مشتریان، در بعضی مواقع موجب تغییر جریان متناوب به60 سیکل بر ثانیه می شود. این تغییرات در حالتهای مختلفی مانند چشمک زدن چراغها ناشی از تغییرات لحظه ای یا آرام ولتاژ مشاهده می شوند. افزایش استفاده از دستگاههای مدرن نظیر رادیوها، کامپیوترها، گوشی های تلفن همراه و اجاق های میکروویو موجب حضور جریانهای فرکانس بالا در سیم پیچی های خانه و محل کار هستند. نویز الکتریکی فرکانس بالا اغلب ناشی از سیم پیچهای موجود در خانه و محل کار است، و به آسانی نمی توانند در شبکه های انتقال با ولتاژ بالا انتقال یابند. نویز فرکانس بالا ممکن است در گیرنده های رادیو و تلویزیون و یا سایر تجهیزات الکترونیکی تداخل ایجاد کند، ولی هیچ اثر اثبات شده ای بر سلامتی ندارد. 

سیستمهای الکتریکی از جریان متناوب Hz 50 برای انتقال انرژی از محل تولید به مشترکین استفاده می کنند. این تناوب Hz 50 به شکل یک موج متناوب در اسیلوسکوپ ظاهر می شود، وسیله ای مخصوص که قابلیت اندازه گیری شکل موجهای توان و سایر سیگنالها نظیر رادیوها، تلویزیونها و گوشهای همراه را داراست. این موج Hz50 توسط سیستمهای تولید انرژی، تولید و در شبکه های محلی و منطقه ای توزیع توان تزریق می شوند تا به خانه ها، محل کار و مزارع برسد.

گذر سریع الکتریکی چیست؟ 
گهگاهی، تغییراتی با دوره کوتاه در سطح ولتاژ یا جریان بوجود می آید که در شبکه الکتریکی انتقال می یابد. این تغییرات ناشی از سوئیچ کردن در داخل شبکه، تغییرات ناگهانی در بار (Load) مشتری ها، رعد و برق یا خرابی های موقت هستند. همه این موارد موجب گذر سریع می شوند. ممکن است مشتریان این تغییرات را به صورت نور لرزان ناگهانی در ناحیه ای بزرگ متوجه شوند. گذر سریع محلی ممکن است در اثر سیستم سیم پیچی شما نظیر استارت موتور یا روشن شدن یک چراغ قوی رخ دهد. از آنجائیکه قوانین فیزیکی حاکم بر حرکت الکتریسیته اجازه عبور موج Hz50 را در شبکه توزیع می دهد، قوانین مشابهی جابجائی با حرکت سریعتر را محدود می کنند. در نتیجه، بار مشتریان منبع اصلی تولید گذر سریع زمانی هستند که می تواند در سیستمهای سیمی خانه ها و محل کارها اندازه گیری شود. 

نویز فرکانس بالا چیست؟
همانند گذر سریع با دوره کوتاه، نویز فرکانس بالا چیزی نیست که توسط شبکه قدرت به مشتریان برسد. اصولاً منبع نویز سیستم در تجهیزات الکتریکی یافت می شود که در خانه یا محل کار از آنها استفاده می کنیم. برای مثال، یک موتور الکتریکی در حال کار، با جمع کردن سیگنال کوچک فرکانس بالای خود (نویز) به موج Hz50 باعث امواج موج اصلی می شود. این نویز فرکانس بالا اغلب در برابر ولتاژ 220 ولتی منبع تغذیه ناچیز است و تنها توسط تجهیزات بسیار حساس قابل آشکارسازی است. اگر چه همین نویز فرکانس بالا با دامنه بسیار کم نیز برای بعضی تجهیزات الکتریکی ایجاد مشکل می کند. مثال خوب در این زمینه همان دیدن برفک در تلویزیون هنگام کار در نزدیکی سشوار یا یک جاروبرقی است. این وسایل نویزی را در سیم کشی ساختمان جاری می کنند و تلویزیون که با همان سیم کشی کار می کند، بطور مخالف تحت تأثیر نویز قرار می گیرد. نویز فرکانس بالا از ایستگاههای رادیوئی و تلویزیونی نیز وارد سیم کشی ساختمان می شوند زیرا سیم کشی نظیر یک آنتن با بازدهی پائین عمل می کند.

نتایج و پیامدهای نویز فرکانس بالا چیست؟
همانند آنچه در صفحه نمایش تلویزیون مشاهده می کنیم و یا از رادیو می شنویم، این سیگنالهای فرکانس بالا قابل آشکارسازی هستند و می توانند با گیرنده های رادیوئی و تلویزیونی تداخل کنند و احتمال کارکرد نادرست سایر تجهیزات را نیز سبب می شوند. 

آیا اثر نامطلوبی بر روی سلامتی وجود دارد؟

تا کنون هیچ ارتباطی بین نویز فرکانس بالا نظیر آنچه امروزه در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم و سلامتی انسان پیدا نشده است. محققان ادعاهای برای ارتباط دادن بیماریهای نظیر حملات روانی و سندرم خستگی مزمن به این مسئله اثبات نشده هستند.


منبع: mhm20.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد