Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

دانلود رایگان جزوه های شرکت ره آوران فنون پتروشیمی

چند وقت پیش لیستی از جزوه های شرکت ره آوران فنون پتروشیمی رو در وبلاگ برای دانلود قرار دادم که متاسفانه لینک دانلود بیشترشون خراب بود پس تصمیم گرفتم که خودم تمامی فایلها رو بر روی هاست پرشین گیگ آپلود کنم. جزوه های خوبی هستن و میتونن یه دید کلی رو به خواننده درباره موضوع بدن شرکت ره آوران واقع در بندر شاهپور(امام) منطقه ویژه است و کار آموزش پرسنل اونجا رو بر عهده داره

ادامه مطلب ...

کلاسهای کنترل و ابزار دقیق بصورت رایگان

کلاسهای کنترل و ابزار دقیق بصورت رایگان

در مرکز مهارتهای پیشرفته آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه

برگزار میشود

استاد: مهندس حمیدرضا سحرخیز


مهلت ثبت نام تا پایان روز 90/11/10

آدرس: سه راه حافظیه-بلوار شهید غیرتمند ممتاز-جنب اداره اوقاف

ساختار توربین های بادی

انرژی باد نظیر سایر منابع انرژی تجدید پذیر، بطور گسترده ولی پراکنده در دسترس می‌باشد. تابش نامساوی خورشید در عرض‌های مختلف جغرافیایی به سطح ناهموار زمین باعث تغییر دما و فشار شده و در نتیجه باد ایجاد می‌شود. به علاوه اتمسفر کره زمین به دلیل چرخش، گرما را از مناطق گرمسیری به مناطق قطبی انتقال می‌دهد که باعث ایجاد باد می‌شود.

ادامه مطلب ...

آشنایی با انرژی زمین گرمایی

در این‌ نوشتار کاربردهای‌ گوناگون‌ انرژی‌ زمین‌ گرمایی‌ به‌ طور اجمال‌ مورد بررسی‌قرار می‌گیرد. به‌ دلیل‌ گستردگی‌ موارد مزبور سعی‌ شده‌ است‌ که‌ تا حدامکان‌ مهمترین ‌کاربردهای‌ انرژی‌ زمین‌ گرمایی‌ مطرح‌ شود.

ادامه مطلب ...

کاوشی در چگونگی ورود برق به ایران

آشکارا باید پذیرفت که برق و چگونگی ورود آن به ایران در گامهای نخست، از زمینه‌های مهم اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی برشمرده نمی‌شد و داده‌ها و اطلاعات مربوط به آن با دقت دنبال نمی‌شد. این روند شاید بدین خاطر بوده که برق یک پدیده صنعتی پیچیده، خطرناک و سرمایه بر بود و آینده‌ روشنی نیز برای آن پیش‌بینی نمی‌شد.

ادامه مطلب ...

عوامل موثر در برق گرفتگی

شدت جریان در برق گرفتگی عامل اصلی و مخاطره آمیز می باشد. به عبارت دیگر، عامل مرگ مصدوم شدت جریان می‏باشد. جریان برق با شدت دو میلی آمپر فقط لرزش خفیفی در بدن ایجاد می‏کند و جریانهای بالاتر از نه میلی آمپر سبب بروز شوک زودگذر در سطح بدن می‏شود و در جریانهای بالاتر از سی میلی آمپر خطر مرگ انسان را تهدید می‏کند. بطور کلی مقدار جریانی که از بدن عبور می کند، بستگی به عوامل زیر دارد:

ادامه مطلب ...

ابر رساناها

اگردمای فلزات مختلف را تا دمای معینی(دمای بحرانی) پایین اوریم پدیده شگرفی در انها اتفاق می افتد که طی ان به ناگهان مقاومتشان را در برابرعبور جریان برق تا حد صفراز دست خواهند دادوتبدیل به ابررسانا خواهند شد.

ادامه مطلب ...

خاصیت خازنی خط انتقال

ظرفیت خازنی خط انتقال ناشی از اختلاف پتانسیل بین هادیهاست که باعث می شود هادیها مانند صفحه های خازن باردارشوند.ظرفیت خازنی بین هادیها،میزان بار به ازای واحداختلاف پتانسیل است ودر مورد هادیهای موازی مقداری است ثابت که به اندازه و فاصله بین هادیها بستگی دارد.در خطوط قدرت کمترازkm 80 اثر ظرفیت خازنی کم بوده قابل چشمپوشی می باشد اما در خطوط بلند تربا وولتاژبیشتر به صورت افزاینده ای اهمیت می یابد. 

ادامه مطلب ...

مقره های سیلیکون رابر

مقره های سیلیکون رابر چیست و چه مزایایی دارد؟مقره‌های سیلیکون رابر از جمله ابزارها و تجهیزاتی هستند که کاربردهای مناسبی را در شبکه توزیع کشور دارند.

ادامه مطلب ...

خازن چیست وانواع آن کدام است

خازن ها انرژی الکتریکی را نگهداری می کنند و به همراه مقاومت ها ، در مدارات تایمینگ استفاده می شوند . همچنین از خازن ها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده می شود . از خازن ها در مدارات بعنوان فیلتر هم استفاده می شود . زیرا خازن ها به راحتی سیگنالهای غیر مستقیم AC را عبور می دهند ولی مانع عبور سیگنالهای مستقیم DC  می شوند.

ادامه مطلب ...

تست های ترانسفورماتورهای قدرت

ترانس های قدر ت در کارخانه سازنده تست اساسی شده و با ولتاژ های در حد نامی و بیشتر و جریانهای بزرگ، تست میشوند اما پس از حمل ترانس به مقصد جهت بررسی و تائید صحت عملکرد ترانس و نداشتن هر نوع عیب در زمان بهره برداری ، تستهایی بروی آن در محل (پست )با وسایل اندازه گیری دقیق اما قابل حمل ونقل انجام میشود که به اختصار در زیر آمده است: ادامه مطلب ...

فیوز

ساده ترین و متداول ترین وسایل حفاظتی مدارات در برابر اضافه جریان های پیش آمده ، فیوزها می باشند. جریان اضافی کم و کوتاه مدت که اضافه بار نام دارد معمولاً صدمه ای به مدار و وسایل تشکیل دهنده آن وارد نمی کند و لزومی به قطع مدار توسط فیوز نمی باشد، اما در موارد اتصال کوتاه، فیوز باید به سرعت عمل کرده و مدار را قطع کند. فیوزهای معمولی ، دو سر مدار را به وسیله سیمی که در درون آن ها قرار دارد به هم وسل می کنند. این سیم جریان نامی مدار را به راحتی تحمل می کند.

ادامه مطلب ...

انتخاب درجات حفاظتی برای تابلوهای بکار رفته در شبکه های توزیع

 راهنمای انتخاب درجات حفاظتی برای تابلوهای بکار رفته در شبکه های توزیع

 در این نوشته به بررسی تعیین حداقل درجات حفاظتی لازم پرداخته شده است. از آنجایی که تعیین درجه حفاظتی برای یک تابلو، با قیمت تمام شده آن ارتباط مستقیم دارد، تعین یک درجه حفاظتی و اجباری کردن آن، در نظر نگرفتن مسائل اقتصادی را در تهیه تابلو سبب می شود.

ادامه مطلب ...

اثرات هارمونیک بر تجهیزات برقی

با توجه به اینکه دو نوع هارمونیک ولتاژ و جریان در سیستم‌های  قدرت پدید می‌آیند و باتوجه به اینکه این اعوجاج‌ها ناشی از عواملی هستند که بطور دایم در شبکه‌ها وجود دارند. لذا تجهیزات مورد استفاده در سیستم‌های  برق‌رسانی بطور دایم در معرض اعوجاج‌های موجود در سیستم می‌باشند.

ادامه مطلب ...

تعاریف و انواع تابلوهای برق

تابلوهای برق

انواع تابلوها :تابلوی ایستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی-تمام بسته دیواری که خود این تابلو ها می توانند اصلی- نیمه اصلی و فرعی باشند.

ادامه مطلب ...

انواع الکتروموتورها و نحوه عیب یابی آنها

موتور های الکتریکی (آسنکرون-یونیورسال-قطب چاکدار ) عیب یابی ورفع عیب موتور های مذکور .
موتور ها مهمترین اجزایی هستند که در لوازم برقی گردنده بکار می روند.موتور ها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. الکتروموتور ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: 

ادامه مطلب ...

تنظیم ولتاژ خروجی اینورتر

در بیشتر کاربرد ها لازم است ولتاژ و فرکانس خروجی قابل کنترل باشد.اگر ولتاژ dc  ورودی قابل کنترل باشد میتوان با یک اینورتر که دارای یک نسبت ولتاژ ورودی به خروجی ثابتی است  یک ولتاژ خروجی متغیر را به دست آورد.اگر ولتاژ ورودی ثابت و غیر قابل کنترل باشد ،میتوان با تغییر بهره اینورتر توسط روش مدولاسیون پهنای پالس(PWM) یک ولتاژ خروجی متغیر به دست آورد.

ادامه مطلب ...

کلیدهای قدرت(سکسیونر و دژنکتورها)

کلیدها: همان طورکه درمبحث کلیدهای فشارضعیف گفته شد وسیله ارتباط سیستم های مختلف هستندوباعث عبوروقطع جریان می شوند.

ادامه مطلب ...

انواع درایورها (کنترل کننده های دور موتور) و مزایای آن

 درایو یا کنورتور فرکانس و یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورهای AC (موتورهای سه فاز ) استفاده میگردد. درایوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند. ادامه مطلب ...

بررسی نقش لامپ های کم مصرف در تولید هارمونی و اثرات آن بر شبکه ه

شرح مقاله

لازمه تبلیغ برای تغییر فرهنگ مصرف لامپ های موجود با لامپ های کم مصرف جدید ضرورتاً نیاز به بررسی و تحلیل کارشناسانه پیرامون اثرات مختلف این موضوع دارد تا با پیش بینی مسائل احتمالی ناشی از این پدیده بتوان تمهیدات لازم را به مورد اجرا گذاشت. در این رابطه سعی شده است به کمک آزمایش تجربی بر روی دو نمونه از این لامپ ها (ساخت داخل و خارج کشور) به اندازه گیری مشخصه های الکتریکی آنی پرداخته با توجه به نتایج عملی بدست آمده روی اثرات سوء استفاده کنندگان از لامپ های فوق بر روی شبکه و در اولیت اول شبکه های توزیع، بحث و بررسی صورت پذیرد. آزمایشات نشان می دهد که لامپ های مورد نظر دارای ضریب قدرت پائین و ضریب کل اعوجاج هارمونیکی بالایی می باشند.بنابراین اگر استفاده از این لامپ ها افزایش یابد و سهم عمده ای از بار روشنایی کل شبکه را در برگیرداحتمال زیان دیدن کیفیت ولتاژ شبکه افزایش یافته و در این صورت بر روی دیگر تجهیزات شبکه و مصرف کننده با مشکلات جدید روبرو خواهیم شد.

ادامه مطلب ...