Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

راه اندازی الکتروموتور سه فاز با جریان تکفاز

الکتروموتورهای سه فاز را میتوان با جریان تکفاز راه اندازی نمود. در راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز با جریان تکفاز از یک خازن استفاده میکنند ( در الکتروموتورهای با قدرت زیاد اغلب از دو خازن که به دلیل زیاد شدن ظرفیت، موازی بسته شده اند نیز استفاده میشود) که خازن با سیمپیچی، سری یا موازی میشود و جریان در شاخهای که با آن سری شده است جلو افتاده و اختلاف فاز به وجود میآورد و باعث گردش موتور میشود.

جهت گردش بستگی به روش اتصال خازن دارد. قدرت الکتروموتور نیز به روش اتصال پلاک موتور ( ستاره یا مثلث ) و انتخاب نوع خازن (تعیین ظرفیت ) بستگی دارد که معمولا با انتخاب دقیق میتوان حداکثر قدرت در حالت یکفاز را به 70 تا 75 درصد در حالت سه فاز رساند. مقدار ظرفیت خازن به ازای هر کیلو وات قدرت با ولتاژهای مختلف شبکه ( طرز اتصال کلافها ) به شرح زیر میباشد:


شبکه 110 ولتی ظرفیت خازن 250 میکروفاراد

شبکه 220 ولتی ظرفیت خازن 70 میکروفاراد

شبکه 380 ولتی ظرفیت خازن 22 میکروفاراد

ظمنا گشتاور راهاندازی در موتور سه فازی که با انتخاب ظرفیت مناسب خازن با برق یکفاز، معمولا از 25تا 30 درصد در حالت سه فاز بیشتر نمیگردد و چون خازن باید دائما در مدار قرار گیرد، از نوع روغنی میباشد. شکلهای زیر اتصال موتور سه فاز با جریان یکفاز را در حالتهای 1 اسب بخار است. / مختلف نشان داده است. بیشترین قدرت مورد استفاده موتورهای سه فاز با برق یکفاز 5 برای ایجاد گشتاور بیشتر در راهاندازی میتوان از یک خازن شیمیایی استفاده کرد ( ولی باید بعد از به کار افتادن موتور، خازن راهاندازی را ازمدار قطع کرد در صورتی که خازن اولیه روغنی در مدار باقی می ماند.


WwW.Pa2gH.BlOgFa.CoM
اتصال مثلث راست گرد 
WwW.Pa2gH.BlOgFa.CoM
اتصال مثلث چپ گرد

WwW.Pa2gH.BlOgFa.CoM
اتصال ستاره راست گرد

WwW.Pa2gH.BlOgFa.CoM
اتصال ستاره چپ گرد

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد