Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Power Line Carrier

PLC  سیستم مخابراتی پست است که از طریق خطوط انتقال نیرو می توانیم از آن  بعنوان مسیری برای انتقال امواج با فرکانس بالا استفاده کنیم، می توانیم شبکه مخابراتی مطمئن و جدا از شبکه مخابراتی عمومی ایجاد کنیم که در واقع به عنوان یک تلفن خصوصی بکار می‌رود؛ به کمک این سیستم می توانیم بین پستهای نیروگاه، برقهای منطقه ای و غیره  ارتباط مخابراتی داشته باشیم.

اجزای PLC:

سیستمPLC  از قسمت های ذیل تشکیل شده است :
1) لاین تراپ 
Line trap
2) خازن کوپلاژ 
Capacitor Coupling
3) واحد تطبیق امپدانس  (
Line Matching Unit)


لاین ترپ: Line Trap

از جمله وسایلی که برای بی (Bay) خط ورودی به پست در نظر گرفته می‏شود لاین تراپ می‏باشد،که رویC.V.T نصب شده است با رسیدن سیگنال فرکانس بالا به پست باید از حرکت آن به سمت داخل پست جلوگیری شود، زیرا این فرکانس بالا باعث آسیب به تجهیزات پست خواهد شد. برای جلوگیری از اینکار از دستگاه Line Trap استفاده می‏شود این دستگاه شامل یک خازن و سلف مناسب بطور موازی می‏باشد که به ازای سیگنال با فرکانس بالا تشدید در آن روی داده و مقاومت آن خیلی زیاد می‏شود، حال آنکه جریان با فرکانس HZ 50 را براحتی از آن عبور داده و مقاومتی را درمقابل آن نشان نمی‏دهد. همچنین این فیلتر باعث می‏شود که سیگنال با فرکانس بالا به رله ‏ها و دستگاههای اندازه‏گیری ولتاژی که در طرف ثانویه ترانسفورماتور ولتاژ لازم است نرود.

لاین تراپ

به طور کلی همانطوریکه اشاره شد تمایل داریم امواج با فرکانس بالا وارد پست شود لذا به فیلتری احتیاج است که تنها یک فرکانس خاص را عبور داده و مانع از عبور دیگر فرکانس ها به داخل پست شود که اصطلاحاً به چنین فیلتری فیلتر سلکتیو گفته می شود که در عمل دستیابی به این فیلتر کمی مشکل است لذا با توجه به معلوم بودن فرکانس ارتباطات مخابراتی به فیلتری نیاز است که به همه ی امواج بجز فرکانس خاصی اجازه ی عبور دهد به چنین فیلتری، فیلتر ناچ (NOTCH FILTER)گفته می شود .

زیرا امواج با فرکانس بالا ( محدوده کارPLC ) در ابتدای پست توسط خازنهای کوپلاژ فیلتر می شوند و فقط یک باند بسیار محدودی می ماند که توسط فیلتر ناچ حذف می شود و تقریباً از ورود نویز به داخل پست جلوگیری به عمل می آید ( هارمونیک های شبکه های قدرت به قوت خود باقی هستند ).


خـازن کوپـلاژ Coupling Capacitor

اتصال مستقیم L.M.U و سیستم مخابراتیPLC  به خطوط فشار قوی عملی نیست برای این منظور از یک سری خازن فشار قوی استفاده می شود که به خازن کوپلاژ معروف هستند که همانطوریکه اشاره شد از بخشی از خازن های C.V.T  به عنوان خازن کوپلاژ استفاده می شود. این خازن در برابر امواج با فرکانس بالا به صورت یک فیلتر بالا گذر عمل کرده و  از ورود امواج با فرکانس بالا به داخل پست جلوگیری می کند .
خازن کوپلاژ به همراه 
L.M.U باید فرکانسی قابل کاربرد سیستم مخابراتی PLC را تعیین می نماید. محدودة فرکانس مورد استفاده در سیستم های PLC بین30KHZ – 500KHZ  می باشد.


واحد تطبیق امپدانس خط ( Line Matching Unit )

طبق تعریف آنچه که میان تجهیزات فشار قوی و سیستم مخابراتی واقع می شود جعبه تطبیق امپدانسی نامیده میشود.
این وسیله وظایف زیر را بعهده دارد :
1) وارد و خارج کردن سیگنالهای
PLC  به شبکه فشار قوی خطوط هوایی وکابلهای زیرزمینی
2) تطبیق امپدانس میان خط انتقال فشارقوی و سیستم 
PLC
به هنگام کوپل کردن قسمت فرستنده برای اینکه حداکثر توان فرستنده به خط منتقل شود؛ باید  بین خروجی فرستنده و خط انتقال تطبیق امپدانس صورت گیرد که این کار را واحد 
L.M.U انجام میدهد (قضیه انتقال توان ماکزیمم).
جعبه
L.M.U  معمولاً در فضای آزاد پست نصب می‌شود به منظور اتصال این واحد به سیستم PLC که در داخل پست قرار دارد از یک کابل کواکسیال هم محور استفاده می‌شود.
امپدانس موجی این کابل طبق استانداردهای
I.E.C  باید 150اهم یا 75 اهم باشد.


کوپلینگ لاین تراپ

برای کوپلینگ موج حامل به خط انتقال روشهای مختلفی وجود دارد :

1) کوپلینگ فاز به زمین :
در این روش تنها از یک سیم استفاده میشود که معمولا فاز وسط است.

2) کوپلینگ فاز به فاز :
در این روش از دو سیم فاز یک مدار استفاده میشود بنابراین نیاز به دو مجموعه تجهیزات داریم و حسن آن قابلیت اطمینان بالاست ولی هزینه زیادی در بر دارد.

3) کوپلینگ بین دو مدار:
در خطوط دو مدار کاربرد دارد که از سیمهای فاز وسط هر مدار  استفاده میشود و در برگیرنده هزینه بالایی می باشد ولی قابلیت اطمینان بالایی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد