Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

Electrician

مهندسی برق-الکترونیک-کنترل-ابزار دقیق-انتقال و توزیع-مکاترونیک-کامپیوتر-مکانیک-IT

نگاهی به شرکت زیمنس

خاندان زیمنس حق زیادی بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس این خاندان، ورنر زیمنس کشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است که با همت والای خود شرکت عظیمی را تاسیس کرد که امروزه به همین نام شناخته می‌شود.

نگاهی به شرکت زیمنس

خاندان زیمنس حق زیادی بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس این خاندان، ورنر زیمنس کشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است که با همت والای خود شرکت عظیمی را تاسیس کرد که امروزه به همین نام شناخته می‌شود. 160 سال پیش این اتفاق روی داد و در طی چندین دهه و چندنسل، برادران و پسران و نوه‌های ورنر، رهبری شرکت را برعهده گرفتند و آن را از میان طوفانهای دو جنگ جهانی و رقابت با شرکتهای بزرگ سرفراز بیرون آوردند. ورنر زیمنس، خود یک شخصیت علمی و صنعتی بود که اصول دیناموالکتریک را کشف کرد و بنیان مهندسی برق را تحکیم بخشید و اکنون شرکت زیمنس نیز در این مسیر به‌عنوان سرآمدترین شرکت جهانی در صحنه حضور دارد. فروش شرکت در سال 2006، از مرز 100 میلیارد دلار فراتر رفت و دامنه فعالیت آن به بیش از 190 کشور گسترش یافت. کلاوس کلاینفیلد مدیرعامل کنونی شرکت برای حفظ میراث 160 ساله شرکت و پاسداری از شان صدها اختراع و امتیاز انحصاری آن، رو به آینده دارد و براساس برنامه افق 2020، تصویری از آینده ترسیم کرده است که در آن شرکت بتواند ارزش پایدار خلق کند.

تاریخچه
160 سال پیش، در سال 1847، مهندس جوان ورنر زیمنس شرکت مشترک تلگراف زیمنس – هالسکه را تاسیس کرد. او سالها در زمینه مبانی مهندسی برق کار کرد و سرانجام در سال 1866 اصول دیناموالکتریک را کشف کرد. این کشف، ایده استفاده از جریان برق را به‌عنوان یک منبع مولد مطرح ساخت. بدین ترتیب، شرکتی که او در جهت توسعه ایده‌ها و اختراعاتش تشکیل داد، روزبه‌ روز با کمک برادرش کارل زیمنس مسیر پیشرفت و ترقی را پیمود. فرزند او، ویلهلم زیمنس که از 1890 تا 1919 سمت مدیریت شرکت را به‌عهده داشت، نقش مهمی در توسعه شرکت ایفا کرد. پس از او، تا سال 1941 فردریش، سومین فرزند ورنر زیمنس رهبری شرکت را به‌عهده گرفت. باآغاز جنگ جهانی، نوه ورنر به‌مدت 15 سال مدیریت شرکت را انجام داد، اما کسی که بیشترین نقش را در بازسازی زیمنس، پس از جنگ جهانی دوم ایفا کرد، نوه دیگر ورنر، ارنست زیمنس بود. هم او بود که در سال 1966شرکتی را که امروزه به عنوان زیمنس (AG) می شناسیم، تاسیس کرد و تا 1971 رهبری آن را به‌عهده داشت. مدیریت در دهه بعد برعهده برنهارد پلتنر بود و دهه بعد نیز هاسین هالسکه این مسئولیت را انجام داد. از سال 1992 که هانریش پیرر رهبری شرکت را بردوش گرفت، زیمنس تحول یافت و از یک شرکت متکی بر مشتریان عمومی در بازار به شرکتی که در بازار رقابت جهانی انتظارات سهامداران را برآورده می‌ساخت، تبدیل شد.
امروزه شرکت زیمنس در حوزه‌های قدرت، اتوماسیون، کنترل، اطلاعات و ارتباطات، نیروگاه، پزشکی، حمل ونقل و خدمات فعالیت دارد و در برخی حوزه‌ها نظیر صنعت اتوماسیون، فناوری سیستم‌های تصویربرداری طبی، نوآوری در مدیریت اطلاعات فرایندهای بهداشت و سلامت، سرآمد شرکتهای مهندسی برق و الکترونیک است.

چشم‌انداز
چشم‌انداز شرکت زیمنس چنین است: عرضه‌کننده نوآوریهای جهشی، ارائه‌دهنده مزیت رقابتی به مشتریان و خلق ارزش پایدار.

تحقیق و توسعه
حوزه فعالیتهای تحقیق و توسعه در زیمنس بسیار گسترده و متنوع است: مواد نوین، روشهای بیومتری، تجهیزات نوین آنالیز در پزشکی، بهداشت دیجیتال، ماشینها و شبکه‌های هوشمند، نرم‌افزار، فناوری حسگرها، منابع نوری جدید، روبوت‌ها، انرژی‌های تمیز، خدمت از راه دور و تدارکات و پشتیبانی. در 100 سال گذشته، محققان زیمنس اولین لامپ پایدار را برای استفاده در فیلامان روشنایی ابداع کردند. 30 هزار مهندس نرم افزار در زیمنس به‌کار مشغول هستند. تعداد ثبت اختراع محققان شرکت در سال 2005 بالغ بر 8800 بوده است.
در سال 2006، 10410 اختراع از جانب زیمنس به ثبت رسیده است. بدین ترتیب از لحاظ تعداد ثبت اختراع، شرکت زیمنس در آلمان رتبه اول و در اروپا دوم و در آمریکا، دهم را داراست. هزینه تحقیق و توسعه، در سال 2006 در زمینه محصولات و سیستم‌های جدید 7/5 میلیارد یورو بوده است. از این مقدار، 28 درصد در اطلاعات و ارتباطات، 19 درصد اتوماسیون و کنترل، 20 درصد حمل ونقل، 16 درصد پزشکی، 9 درصد قدرت و 4 درصد روشنایی بوده است.
فرایند تحقیق و توسعه در زیمنس جهانی است. مراکز اصلی آن در آلمان، آمریکا، اتریش هندوچین مستقر هستند. از 150 مرکز تحقیق و توسعه، بیش از نیمی از آن در خارج از آلمان قرار دارد. حدود 50 هزار نفر کارکنان تحقیق و توسعه در 40 کشور جهان پراکنده هستند.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی
ارزشهای اصلی در زیمنس شامل اصول شرکت و سیستم‌های مدیریتی است. هدف شرکت مستحکم ساختن ارتباط با مشتریان است. شرکت، نیاز مشتری را در مرکز فعالیتهای خود قرار داده و معتقد است، موفقیت شرکت به موفقیت مشتریان شرکت وابسته است و بدین دلیل مشتریان را قوی می‌کند تا قدرت رقابتی خود را حفظ کند.
کلید سیستم مدیریت زیمنس عبارت است از نوآوری، مشتری‌مداری و رقابت جهانی. شرکت نوآوری را به پیش می‌برد تا آینده را بسازد. کارکنان را توانمند می‌سازد تا به عملکرد کلاس جهانی دست یابد. مسئولیت اجتماعی را می‌پذیرد تا به پیشرفت جامعه کمک کند. ارزشهای شرکت را تقویت می‌کند تا فرصتهای جدید رشد فراهم شود. شرکت، ارزشها را برای همه کارکنان فرمولی کرده و آن را به‌عنوان اساس فعالیتها قرار داده است. راهنمای اخلاق کسب وکار شرکت در سال 2001 منتشر شد. این ارزشها جزئی از قرارداد هریک از کارکنان است.

منابع انسانی
توزیع جغرافیایی 474900 تن کارکنان شرکت چنین است: آلمان 34 درصد، اروپا (غیر از آلمان) 27 درصد، آمریکا 21 درصد، آسیا پاسفیک 15 درصد و آفریقا و خاورمیانه 3 درصد. 27 درصد کارکنان زن هستند. 10 درصد مدیران شرکت را زنان تشکیل می‌دهند. 36 درصد کل کارکنان تحصیلات دانشگاهی دارند که 65 درصد آنان در رشته‌های مهندسی یا علوم تحصیل کرده‌اند. 33 درصد آموزش حرفه‌ای دیده‌اند و 31 درصد بقیه نیز بدون آموزش قبلی هستند. شرکت براین باور است که تنها کارکنان باانگیزه بالا می‌توانند شرکت را قادر سازند تا نیازهای مشتریان و سهامداران را پاسخ گوید.
فرهنگ شرکت، کارکنان را توانمند می‌سازد تا همه استعدادهای خود را بروز دهند و به‌کار گیرند. برای تعالی افراد راههای زیرموردنظر شرکت قرار دارد: دست‌یابی به فرهنگ عملکرد برتر، استقرار برنامه تعالی رهبری، افزایش ذخیره استعدادها و مستحکم‌کردن کارراهه کارشناسی. راهی که زیمنس برای انگیزه دادن به کارکنان خود انتخاب کرده، عبارت است از گفت‌وگوی باز با کارکنان، درگیرساختن آنها درباره اهداف و دستاوردها و موفقیت توسعه شغلی آینده آنها. شرکت محیط کاری خلق کرده است که هریک از کارکنان دقیقا می‌دانند چه انتظاری از آنها می‌رود.
یک سیستم منظم بازخورد فراهم آمده است که کارکنان می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا سازند. استعدادهای برتر از نظر زیمنس آنانی هستند که نتایج برجسته می‌آفرینند. آنها رهبران آینده زیمنس هستند. توانایی شرکت در قدردانی و رشد این استعدادهای برجسته، عامل اصلی در موفقیت شرکت است.

فروش
در سال 2006، زیمنس با درآمد 100 میلیارد دلاری و سود خالص 8/2 میلیارد دلاری در رتبه 22 فهرست 500 شرکت برتر جهانی قرار گرفت. تنها 21 درصد این میزان فروش در آلمان بوده است. 33 درصد در اروپا، 25 درصد آمریکا، 13 درصد آسیاپاسفیک بوده و 8 درصد آفریقا و خاورمیانه را شامل می شده است. بدین ترتیب زیمنس در رتبه‌ای بالاتر نسبت به شرکتهای حوزه مهندسی الکتریک و الکترونیک مانند هیتاچی، ماتسوشیتا، سامسونگ، سونی و توشیبا قرار گرفته است.

بنیانگذار
ورنر زیمنس، چهارمین فرزند از 14 فرزند یک کشاورز اجاره نشین بود که در عصر تحول صنعتی به‌دنیا آمد. از همان ابتدا به رشته برق علاقه‌مند بود و در سال 1847 همزمان با ساخت یک پوینتر تلگراف، با یوهان هالسکه، شرکت مشترک تلگراف زیمنس – هالسکه را تاسیس کرد. شرکت در دهه 1850، سفارش ساخت شبکه تلگراف کشور روسیه و سپس انگلستان را دریافت کرد. در سال 1866، زیمنس براساس کارهای فارادی اصول دیناموالکتریک را کشف کرد و مسیر استفاده از الکتریسیته به‌عنوان مولد قدرت را هموار کرد. حوزه مهندسی قدرت با همت او شکل گرفت و نام او با مهندسی برق مترادف گشت. نام آلمانی که توسط او ابداع شد الکتروتکنیک (Electrotechnic) بود. برهمین اساس اولین قطار برقی در برلین در سال 1879 راه‌اندازی شد. سال بعد اولین بالابر برقی و پس از آن اولین پله برقی در آلمان به‌کار گرفته شد. ورنر زیمنس علاوه بر آنکه یک فرد علمی و صنعتی و فنی بود و در کسب و کار شم ویژه‌ای داشت، یک سیاستمدار نیز محسوب می شد. شعار او این بود که «من آینده را به پیشرفت زودگذر نمی فروشم».
مدیرعامل
از سال 2005، کلاس کلاینفیلد به سمت مدیریت عامل شرکت زیمنس منصوب شد. او یازدهمین مدیرعامل شرکت محسوب می شود. قبل از آن، کلاینفیلد عضو کمیته اجرایی شرکت بود. او پس از ورود به زیمنس در 1987 در حوزه‌های فروش و بازاریابی و سپس برنامه‌ریزی استراتژیک مشغول به کارشد. کلاینفیلد که دارای دکترای مدیریت استراتژیک است، ارزشها را بنیان کار شرکت می‌داند. او معتقد است دانش فنی کارکنان و کار تیمی اصلی‌ترین مزایای رقابتی شرکت محسوب می‌شوند.
او برنامهFit 4 More را برای رشد شرکت دنبال می کند که بر چهارعامل عملکرد، تعالی عملیاتی، تعالی افراد و مسئولیت‌پذیری شرکت تکیه دارد. این برنامه اهداف روشن را تنظیم کرده است و شاخصهای مورد نیاز برای شتاب بخشیدن به تجدید استراتژی شرکت را جهت رشد پایدار تعریف می کند. این برنامه یک رویکرد جامع به بهبود بهره‌وری و ارزش در شرکت است.

آینده
شرکت، نقشه و سناریوی آینده را در برنامه افق 2020 تعریف کرده است. براساس یک تحقیق مفصل انجام شده، شرکت آنچه در 13 سال آینده در حوزه‌های اقتصاد، سیاسی، فناوری و اجتماعی انتظار وقوع دارد، پیش‌بینی کرده است. شرکت با رویکرد «تصاویر آینده» نگاهی 10 ساله، 20 ساله و 30 ساله به آینده دارد. هدف، عبارت است از تعیین فناوریهای پیش رو و نیازهای آتی مصرف‌کننده برای کشف امکانات کسب و کار جدید در حوزه‌های انرژی، اتوماسیون، مواد، سلامت و بهداشت، اطلاعات و ارتباطات، حمل ونقل و خدمات.

منبع www.ieee2.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد